Trädgårdsdagen

Trädgårdsdagen 2024

Lördagen 7 september var det dags för Trädgårdsdagen i Enköping 2024

Jag har inte deltagit i ett så stort arrangemang förut, så jag hade mycket funderingar innan på hur konkurrensen skulle vara, hur mycket jag skulle skörda och om jag skulle behöva ha någon hjälp i mitt marknadsstånd.

Jag scannade Pintrest och Youtube innan trädgårdsdagen om info om bästa sättet att göra display i ett marknadsstånd, dvs tips på hur man bör ställa bord, vilka dekorationer som kan påverka hur jag och mitt marknadsstånd uppfattas, hur jag kunde nå ut med info den aktuella dagen osv osv.

Många bra idéer fanns där, och några tog jag till mig. En del annat kom jag på själv efter inspiration från andra och en del analyserande om vad jag själv tyckt varit bra och mindre bra. Jag tänkte berätta lite om min planering och erfarenheter från dagen. Kanske kan det hjälpa och inspirera andra!

Marknadsståndet

Mitt marknadsstånd fick mycket beröm, både av kunder och folk som bara gick förbi. Jag kände mig otroligt stolt och nöjd. Jag hade en idé om hur jag ville ställa upp det, sen fick min syster hjälpa mig ställa fram, och så bollade vi lite fram och tillbaka när allt väl var uppe.

Bild på Tullens Grönsaks marknadsstånd på Trädgårdsdagen i Enköping 2024
Min syster Karin står framför vårt marknadsstånd på Trädgårdsdagen i Enköping 2024.

De saker jag var mest nöjd med med själva displayen var

  • Ordna varorna färgmässigt på ett sätt så att alla olika varor syns. I mitt fall (grönsaker) är allt mer eller mindre grönt, eller i naturfärgade påsar. Så för att få de enskilda grönsakerna att faktiskt synas så delade vi upp det gröna med de få grönsaker som vi hade med färg. Med andra ord spelade morötter, tomater, gula squash och betor en stor roll i att få de övriga grönsakerna att synas. Vi la tex först påsar med potatis (naturfärgade påsar), sen selleri (grönt), sen morötter, sen gurka (grönt), sen tomater, sen gröna squash, sen gula squash – ni fattar. Allt för att kunderna skulle kunna se så mycket som möjligt på den korta tid man är inne i ett marknadsstånd, och få ett ”sug” efter en eller flera saker och inte missa så mycket.
  • ”Pile it high, make it fly”. En fras tagen lånad från bla Curtis Stone (odlare i Kanada, sök på Youtube). Devisen bakom är att få marknadsståndet att se fullt ut för att vi människor tilltalas av att det finns ett överflöd. Vi började dagen med att bygga upp bordet i nivåer med trälådor. Dels för att göra utrymmet framför lådan lite trängre, och dels för att kunna ställa varor på olika nivåer. Vi föste också ihop allt mot mitten och tog också bort bord och hyllor allt eftersom vi sålde av varor. I slutet hade vi bara det långa bordet och en metallhylla med potatis kvar framme. Allt för att inte det skulle synas så tydligt att vi sålt av mycket.
Ellen Trädgårdsdagen 2024
Ungefär halvvägs igenom dagen och marknadsståndet ser fortfarande välfyllt ut pga ständig ommöblering 🙂 Här står jag och pratar med en kund samtidigt som jag blir fotograferad.

Marknadsföring

Konkurrensen är hård en sån här dag. Nu var vi ”bara” tre grönsaksodlare på plats, men vi var en bit över 100 st utställare totalt. Det är inte lätt att fånga folks uppmärksamhet då!

Förutom att jag övat ett antal veckor då jag stått utanför butiken Pepparrotsstadens Trädgård & Hantverk på Rådhusgatan 2 och sålt mina grönsaker, så har jag naturligtvis försökt sprida budskapet att jag skulle delta på Matmarknaden på Trädgårdsdagen på sociala medier. Jag har landat i att mina kunder finns på Instagram och Facebook, så där lägger jag regelbundet upp inlägg. Jag annonserar också i lokala grupper på facebook, och märker att många hittat mig där.

Sen hade jag turen att vara med i EnköpingsPosten för en liten tid sedan. Det är många kunder, framförallt äldre, som sett mig däri och gärna kommer och pratar om det, vilket är otroligt kul! Enköping är en härlig liten stad där det är mysigt att få vara lite ”lokalkändis” en stund.

Men förutom ovanstående saker så var det några saker jag gjorde för att mitt företag skulle få spridning även efter trädgårdsdagen:

  • Strössla med loggan. Ingen ska missa att det är vi som säljer grönsaker här var min tanke. I lördags hade jag gjort tröjor till mig och Karin med logga på ryggen och fram på bröstet. Det satt visitkort på alla potatispåsar. Vi hade logga fram på bordet och på två skyltar som stod vid en hörnstolpe, en åt varje håll som besökarna kom ifrån. Jag kommer dock komplettera med en logga på tältet, eller en vepa med större logga så att man tydligt ser från långt håll att det är mitt marknadsstånd.
  • Välj en stil och en enhetlig färgsättning. I mitt varumärkesbyggande har jag känt att jag vill att Tullens Grönska ska förknippas med naturliga material, en naturlig färgsättning, men samtidigt en viss elegans (eller vad man kan kalla det). Jag använder därför gärna ljust beige eller vita dukar i linne, gamla sockerlådor eller andra lådor i trä, vasar i glas med spetsband runt etc. Men samtidigt har jag en lite mer modern uppsättning med typsnitt på mina skyltar (som jag använder en enhetlig stil på) och ofta på mig mer ”kontorskläder” när jag står och säljer. Min tanke är att försöka signalera att man inte behöver bo i gummistövlar bara för att man är odlare (bonde), om man nu inte vill det!
  • Information om OSS! Väldigt många är nyfikna på oss bakom odlingen, och på gården. Jag hade därför en skylt med kort information om vilka vi som bor på gården är, en qr-kod till mitt Instagram-konto, en info med bilder på våra ”gödselproducenter” (grannens hästar, getter och våra höns) och en info om mina prenumerationer. Denna skylt stod utanför tältet för att fånga även dom som inte vill/vågar gå nära. Det funkade väl, en del nya följare på instagram och mycket frågor av besökare som läst skylten (dvs en konversationsstartare!)

Jag får utveckla och testa mina displayer redan på lördag igen, då är det dags för Dahliafestival på Ängsö Slott. Lite mindre, men förhoppningsvis en ny festivaltradition!

Hoppas mina tips inspirerar någon, så som jag blivit inspirerad av andra! /Ellen

Similar Posts